kanintassarnas.blogg.se

Det här är en blogg som handlar om mina egna kaniner samt andra saker som tillhör området kaniner. Jag som driver bloggen heter Linnea och är 17 år. Jag går andra året på en djurvårdlinje i Dalarna. Själv har jag 2 kaniner. 1 Rhinsk scheck och 1 Lejonhuvad Mini. Och min egenuppfödda kaninunge Emser!

Mina kaniner genom tiderna!

Publicerad 2013-04-12 21:57:28 i Allmänt,

Tänkte berätta lite om mina kaniner igenom tiderna!
 
"Chicko"
 
Kaninen som jag faktiskt startade med. Året var 2003 och jag var sju. Jag hade tjatat länge på mina föräldrar och tillsist så skulle jag få skaffa kanin. Min pappa fick bygga bur och vi köpte honom på en kaninunfödning i Insjön.
Chico hade faktist stamtavla med jag atällde aldrig ut honom. Han var faktiskt riktigt fin. Dvärgvädur som var viltblå. Han är kaninen som har en stor plats i min hjärta.
 
Han vart hur mysig som hellst och på sommrarna var han alltis lös på våran gård. Han stannade här och när han ville in så la han sig bara under en buske ;)
 
Han fick många polare. (kommer skriva om dom snart) först var det Simone (Det var en hona chicko skulle para innan han blev kastrerad, dock blev det inga ungar) sen Chicko-Lina, sen Selma, och sen vega.
 
Chicko gick tyvärr bort julafton 2008. Något djur hade tagit sig in i buren så han låg stendöd men innälrvorna utdragna....
 
Min finaste vän, har inte så mycket bilder på honom :(
 

"Chicko-Lina"
 
Var en hona jag skaffade som skulle vara sällskap åt Chicko, men den kaniner var galen....;)
Det var en ljus-beige lejonhuvad hona som jag köpte av en bekant mamma känt. Men tror inte hon som sålde dom la så myket tid på dom vilket visade sig i hennes beteende. Hon var typ störd. Jag lägger mycket tid på kaniner men den kaniner var inge kul....Spelade ingen roll hur vi stängde in henne hos rymde iaf. Dom hade nämligen så dom kunde springa in och ut som dom ville. Vi hade kompostgaller och sen ett bärnät med små maskor över för att säkra från fåglar.
 
Men hon tog sig ut iallafall. Komer ihåg hur man såg massa päls i näten ovanför buren och det spelade ingen roll hur många gånger vi fångade in henne. Hon rymde ändå tillsist.
Men då fick hon faktiskt bo som en vildkanin. Hon klarade sig fläckfritt i 2 vintrar och kom hem och åt. Men sen en dag så kom en granne och sa:
"Eran kanin äter i våran rabatt, ni får ta och fånga in den"
Det gjorde vi också, dock fick vi vara 12 st (!) för att fånga in henne. Sen åkte vi till en jägare som sköt henne.
Sen fick vi höra från grannen:
"Det var tydligen inte din kanin, det var massa harar".
Så ja det var hon de....
Har tyvärr ingen bild. :(
 
"Simone"
 
En kort historia, det var en hona chicko skulle para innan han blev kastrerad, dock gick hon tom :(
 
"Selma"
 
Det här var en kanin som kom från samma uppfödning som Chicko, fast detta var en Jamora med stamtavla vid namn "Gaaias fly" fast kallade henne för selma. Hon var färgen japantecknad gul/svart.
 
Hon var lite rädd men snäll och mysig. Men hon fick tyvärr ett kort liv. Tror jag inte hade henne mer än ett halvår. Sen hade mamma varit hemma när jag var borta och Selma fick plötligt en hjärtattack och dog på fläcken :(
 
"Vega"
 
Fick vi av samma uppfödning som både selma och chicko, för hon skulle sluta med dvärgvädurar. Vega var chickos mamma och dom fick bo tsm. Vega var viltblå och hade ställts ut. Dock blev hon nollad då hon hade för korta öron. Hon överlevde när chicko dog och hon fick bo själv.
 
Vinterna 2010 så var jag ute hos henne på kvällen (hade varit hos henne på morgonen) och hittade inte henne (!!) men sen tittar jag i hennes hus hon hade ute och då var hon nästan fastfrusen :( Hon hade antagligen blivit sjuk på dagen och sedan lagt sig ner och börjat bli ordentligt nedkyld. Men jag tog in henne. Trots den stora omställningen och på natten så matade jag henne med morotspuré och vatten. Dagarna gick och jag gjorde så jätte länge. var upp på natten så hon fick äta. Hon kryade faktiskt på sig och blev som vanligt. Men dock hade hon förfrusit båda öronen så dom torkade längst ut och ramlade av. Men hon var glad och livlig och när våren kom så skulle hon få flytta ut. Men tyvärr så dog hon. Men då av hög ålder.  Då 8 år.
 
 
"Elliott"
 
En holländskanin (hane) jag skaffade 2011 från samma uppfödare som Myar kommer från idag.  Elliott skulle bli min hoppkanin och redan vid ung ålder så visade han stor talang. Tyvärr blev han tagen vid 7 månaders ålder av 2 lodjur :( Hittade honom och vi bestämde att han fick somna in.
 
 
"BIlly"
 
Han köpte jag efter jag köpt Koda och Myra men tyvärr fick han cancer ovanför ögat så vi bestämde oss för att ta bort honom <3
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnea

Jag heter som sagt Linnea och är 17. Jag har haft kaniner i snart 13 år och det är ett djur som älskat sen jag varit liten. Jag bor i ett hus i en mysig by i Dalarna. Jag har flera djur och inte bara kaniner. 1 hund, 4 katter och 1 häst! :D

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela