kanintassarnas.blogg.se

Det här är en blogg som handlar om mina egna kaniner samt andra saker som tillhör området kaniner. Jag som driver bloggen heter Linnea och är 17 år. Jag går andra året på en djurvårdlinje i Dalarna. Själv har jag 2 kaniner. 1 Rhinsk scheck och 1 Lejonhuvad Mini. Och min egenuppfödda kaninunge Emser!

Mina raser!

Publicerad 2013-04-13 21:48:16 i Allmänt,

Har fått önskemål om att skriva lite mer om raserna som mina kaninungar är. Alltså Rhinsk Scheck och Lejonhuvad.
 
RHINSK SCHECK
 
Detta är en rätt ovanlig ras och det finns inte alls många stora uppfödare i Sverige.
Rasen kommer från Tyskland och visades första gången 1905.
Rhinsk Schecken är kända för sin unika och vackra teckning.
Men tyvärr är det väldigt svårt att få fram en godkänd teckning då det är så noga med hur den ser ut.

Huvudets teckning består av fjärilen (nosen), ögonringarna, kindfläckarna och öronfärgen. Kroppens teckning består av ålstreck och sidofläckar.

Alltså skall "fjärilen","ögonringen", öron och "ålstreck" vara blandade med någorlunda samma antalfläckar i var färg. Sidofläckarna kan vara enfärgade med lika stort antal fläckar i var färg, eller de enskilda fläckarna kan vara tvåfärgade. Kindfläckarna skall
antingen vara tvåfärgade eller så skall de två fläckarna ha var sin färg. I stort bör
ingen av de två färgerna dominera över den andra.

Vikten ska ligga på 3.1-4.5 kg och är alltså en mellanstor ras.

Minsta tillåtna yta på buren måste vara 0.7 m2 enligt lag.

 

 
LEJONHUVAD
 
Är en realitvt ny dvärgras som har en vikt på 1,3-1,7 kg.
Rasen är godkänd i alla färger och är en väldigt vanlig kanin.
 
Det finns i 3 "hårlag". Enkelmanad, dubbelmanad och teddy.
  • Enkelmanad: Har endast man som de oftast fäller av efter hand. Kräver lite pälsvård.
  • Dubbelmanad: Har man i varierande storlek, samt "kjol" längs med låren och runt rumpan, korthåriga på ryggen. Kjolen fälls av i olika grader efter varje fällning, en del behåller den hela livet.
  • Teddy: Är långhåriga över hela kroppen. Kräver mycket pälsvård, alternativt rakning.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnea

Jag heter som sagt Linnea och är 17. Jag har haft kaniner i snart 13 år och det är ett djur som älskat sen jag varit liten. Jag bor i ett hus i en mysig by i Dalarna. Jag har flera djur och inte bara kaniner. 1 hund, 4 katter och 1 häst! :D

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela