kanintassarnas.blogg.se

Det här är en blogg som handlar om mina egna kaniner samt andra saker som tillhör området kaniner. Jag som driver bloggen heter Linnea och är 17 år. Jag går andra året på en djurvårdlinje i Dalarna. Själv har jag 2 kaniner. 1 Rhinsk scheck och 1 Lejonhuvad Mini. Och min egenuppfödda kaninunge Emser!

Veckans ras!

Publicerad 2013-02-22 11:14:06 i Allmänt,

Veckans ras: Mellerudskaninen!
 
SNABBFAKTA!
Vikt: 3-3,5 kg
Läng: Ca 50 cm
Könsmognad: 4 månader
Kullstorlek: 2-9 ungar
Användning: Husbehov och sällskap
Ursprung: Sverige
 
UTSEENDE!
Rasen är normalpälsad och har stående öron. Dem finns nu endast i svartvitt liknande holländarteckning och vit rödögt. Mellerudskaninerna har ett något grövre ansikte och ett brant sluttande kors. Kaninerna väger oftast runt 3-3,5 kg som vuxna och blir ungefär 50 cm långa.
 
ANNAN INFO:
Mellerudskaninen är, liksom gotlandskaninen, ättling till de sista av de gamla svenska lantkaninerna. Rasen troddes länge vara utdöd, men en liten besättning hittades i Dalsland 1968. Mellerudskaniner är lugna och trevliga, men rasen är starkt hotad - totalt finns bara ett tiotal djur kvar.
Fakta: Mellerudskaninen har färgerna vit eller svartvit. Honan är dräktig i 30-32 dagar och får 2-9 ungar. Mellerudskaninen väger 3-3,5 kg och kroppslängden blir cirka 50 cm. Livslängd för en mellerudskanin är max 10 år.
 
 
 
 

Fakta från:
http://www5.goteborg.se/prod/parkochnatur/dalis2.nsf/vyPublicerade/6AF2D811E4CE88C5C1257856002F3C7F?OpenDocument (verkar ha en jätte fin djurpark! :D)
 
http://alltomkaniner.weebly.com/mellerudskaninen.html (en toppen sida, CHECKA in den vettja! )
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnea

Jag heter som sagt Linnea och är 17. Jag har haft kaniner i snart 13 år och det är ett djur som älskat sen jag varit liten. Jag bor i ett hus i en mysig by i Dalarna. Jag har flera djur och inte bara kaniner. 1 hund, 4 katter och 1 häst! :D

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela