kanintassarnas.blogg.se

Det här är en blogg som handlar om mina egna kaniner samt andra saker som tillhör området kaniner. Jag som driver bloggen heter Linnea och är 17 år. Jag går andra året på en djurvårdlinje i Dalarna. Själv har jag 2 kaniner. 1 Rhinsk scheck och 1 Lejonhuvad Mini. Och min egenuppfödda kaninunge Emser!

Veckans ras!

Publicerad 2013-03-01 13:13:20 i Allmänt,

FRANSK VÄDUR!
 

Snabb fakta:
Färger: Rasen är godkänd i samtliga i standarden godkända färger.Vanligaste färgen är viltgrå men den förekommer även i vitt, järngår, brokad, svart, viltgul & chinchilla. 
Teckningar: Rasen är godkänd i samtliga i standarden godkända teckningar.
Päls: Relativt tät, lång & grov päls.
Vikt: 5,51 kg & över.
Bur: Minsta tillåtna måtten är 0,9 m 2. Den kortaste sidan får vara minst 70 cm, buren ska ha minst 70 cm i höjd (inifrån) & långsidan får vara minst 130 cm.
 
Mer fakta:
Väduren är en känd ras sedan 1600-1700 talet & en av våra äldsta kaninraser. Hängöronen har sannolikt kommit fram genom en eller flera mutationer. Rasen har troligen uppstått i Frankrike, därav namnet Fransk vädur. Den första egentliga beskrivningen av fransk vädur finns i ett franskt bokverk från 1845, "Le Jardin de Plantes av M Boitard". Första gången fransk vädur var utställd var 1863.

Namnet har kaninen fått från de upphöjningar (öronknutor) på huvudet som har en viss likhet med vädurshuvuden. 
Till Sverige kom rasen i början av 1900-talet & har här tidvis varit mycket populär med över 2000 utställda kaniner. 2002 visades 595 franska vädurar på utställning. 
Det mest kännetecknade för rasen är förstås hängande öron, längden från ena öronspetsen till den andra är minst 36cm. Andra kännetecken är att kroppen skall vara kort, i förhållande till kroppsvikten har rasen den kortaste kroppen av alla kaniner. Detta ger ett massivt och brett intryck. Halsen är kort och försvinner nästan helt i den tjocka pälsen.
 
http://kaninfakta.weebly.com/fransk-vaumldur.html
http://kanin.ifokus.se/articles/4d715095b9cb462244062eb8-att-ha-en-fransk-vadur

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Linnea

Jag heter som sagt Linnea och är 17. Jag har haft kaniner i snart 13 år och det är ett djur som älskat sen jag varit liten. Jag bor i ett hus i en mysig by i Dalarna. Jag har flera djur och inte bara kaniner. 1 hund, 4 katter och 1 häst! :D

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela